Verhuizen vanuit het buitenland

Verhuizen vanuit het buitenland

Komt u minstens 4 maanden in Nederland wonen, in een periode van 6 maanden? Schrijf u dan in bij de gemeente. Ook als u al eerder in Nederland heeft gewoond.

 

U schrijft zich persoonlijk in bij de gemeente. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen. Maak hiervoor een afspraak via bovenstaande button of telefonisch via (0485) 34 83 83. Zijn uw partner en/of kinderen ook naar Nederland gekomen? Dan moeten zij met u meekomen naar het gemeentehuis.

Na uw inschrijving krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen. Kijk voor meer informatie over het BSN op de website van de Rijksoverheid.

Veel gestelde vragen

In welke gevallen kan ik mij inschrijven bij de gemeente?

U kunt zich inschrijven bij de gemeente in de volgende gevallen:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit;
  • U heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie;
  • U heeft de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland;
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning;
  • U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.

Wat moet ik meenemen?

  • Uw geldige identiteitsbewijs;
  • Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt;
  • Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning;
  • Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: zijn deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans? Dan moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt;
  • Gaat u bij iemand inwonen of samenwonen? Dan heeft u toestemming nodig van de hoofdbewoner van dit adres. De hoofdbewoner gebruikt hiervoor dit formulier;
  • Komt u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland? Dan heeft u een bewijs van uitschrijving nodig;
  • Uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd, indien van toepassing.

Hoe lang duurt het voordat ik ben ingeschreven?

De gemeente schrijft u zo snel mogelijk in. Dit duurt maximaal 4 weken.

Ik heb geen vast woonadres. Wat nu?

Heeft u geen vast woonadres? Bijvoorbeeld omdat u een binnenschipper bent of in een instelling verblijft? Vraag dan eerst een briefadres aan bij de gemeente. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Briefadres’.

Ik woon korter dan 4 maanden in Nederland. Wat moet ik doen?

Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. Laat u wel inschrijven als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit heet de Registratie Niet-Ingezetene (RNI). Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.