Belangrijk bericht voor bezoekersLet op! Per 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging in werking getreden.

Per 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging in werking getreden. Wilt u iets veranderen aan uw huis, tuin, bedrijf of omgeving? Dan kan het zijn dat u te maken krijgt met deze nieuwe wetten.

Informatie op deze website over deze onderwerpen kan verouderd zijn vanwege de overgang naar deze nieuwe wetten. Kijk voor de meest actuele informatie op www.omgevingswet.overheid.nl(externe link) of neem contact met ons op via info@bergen.nl of (0485) 34 83 83.

Aangifte van overlijden doen

Aangifte van overlijden doen

Als er iemand is overleden, doet u hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartondernemer dit, maar een nabestaande kan dit ook zelf doen.

 

U doet aangifte bij de gemeente. Doe dit binnen 6 dagen na het overlijden. U kunt de aangifte digitaal doen of langskomen in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak via bovenstaande button of telefonisch via (0485) 34 83 83.

De gemeente verwerkt het overlijden in de burgerlijke stand en in de Basisregistratie Personen (BRP). Na de aangifte ontvangt u deze documenten:

  • Een document waarin de gemeente toestemming geeft voor de uitvaart. Dit noemen we het ‘verlof tot begraven’ of het ‘verlof tot cremeren’. Heeft de overledene aangegeven dat hij of zij het lichaam aan de wetenschap wil geven? Dan krijgt u een document met het ‘verlof tot ontleding’.
  • Een afschrift van de overlijdensakte.

Veel gestelde vragen

Wat heb ik nodig?

  • Het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden;
  • Geldig legitimatiebewijs van degene die aangifte doet;
  • Is uitstel van de crematie of begrafenis nodig? Neem dan de vergunning hiervoor mee;
  • Eventueel het trouwboekje van de overledene.

Als de overledene op een natuurlijke manier is gestorven, heeft u ook nodig:

  • Verklaring van natuurlijk overlijden (van een schouwarts).

Als de overledene niet op een natuurlijke manier is gestorven, heeft u nodig:

  • Verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts);
  • Verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie).

Kan ik uitstel aanvragen voor het begraven of cremeren?

De begrafenis of crematie mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden plaatsvinden. Wilt u de overledene toch eerder of later begraven of cremeren? Dan heeft u hiervoor toestemming nodig. Meestal regelt uw uitvaartondernemer dit voor u. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Begraven of cremeren’.

De persoon is in het buitenland overleden. Wat moet ik doen?

Is iemand uit Nederland in het buitenland overleden? Dan geeft u dit door aan de gemeente waar deze persoon woonde. U heeft een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. Neem hiervoor contact op met de Nederlandse ambassade of het consulaat(externe link).

Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Mag ik een overledene naar het buitenland vervoeren?

Ja, dat mag. U moet hiervoor bij de douane enkele documenten laten zien. U vraagt deze documenten op bij de gemeente waar de persoon is overleden.

U heeft hiervoor het bewijs van de doodsoorzaak nodig (verklaring van arts of lijkschouwer, of verklaring van officier van justitie). De gemeente geeft u vervolgens de volgende documenten voor het vervoer van de overledene:

  • Overlijdensakte;
  • Verlof tot begraving of cremeren (voor vervoer binnen de Benelux);
  • Laissez-passer (voor vervoer buiten de Benelux).

Mag ik een overledene van het buitenland naar Nederland vervoeren?

Ja, dat mag. U heeft dan een verklaring nodig van de bevoegde autoriteit uit het land waar de persoon is overleden. Neem hiervoor contact op met de Nederlandse ambassade of het consulaat(externe link).