Wat is het?

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa(externe link). Bovendien kunt u sinds 2021 met uw identiteitskaart inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente.

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Hoe werkt het? 

Voor personen van 18 jaar en ouder is een identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Wat moet ik doen?

U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Maak hiervoor een afspraak. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen. 

U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag. Daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee. Uw oude of verlopen identiteitskaart levert u in bij de gemeente.

Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden. Via de knop bovenaan deze pagina kunt u direct uw vermissing melden, u hoeft daarmee niet te wachten tot de aanvraag van uw nieuwe document. De vermissing wordt direct verwerkt in de basisregistratie personen (BRP).

Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.

Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat kost het? 

De kosten van reisdocumenten per 1 januari 2023 zijn:

  • Nederlands paspoort voor personen van 18 jaar en ouder en paspoort 10 jaar geldig: € 77,85
  • Nederlands paspoort voor personen tot 18 jaar en paspoort 5 jaar geldig: € 58,85
  • Nederlandse identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder en kaart 10 jaar geldig: € 70,35
  • Nederlandse identiteitskaart voor personen tot 18 jaar en kaart 5 jaar geldig: € 37,95
  • Nederlands zakenpaspoort: € 77,85
  • Extra kosten bij een spoedprocedure: € 53,00

Wat heeft u nodig?

  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en voldoet aan de pasfoto-eisen(externe link);
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen;
  • Als uw identiteitskaart in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee;
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit kan door beiden met DigiD gedaan worden via deze link Indienen toestemmingsformulier reisdocument. Lukt het digitaal niet, gebruik dan het formulier van de gemeente (zie hieronder). Of u kunt (beiden) een handtekening zetten aan de balie tijdens de aanvraag;
  • Bij toestemming op papier: (kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft;
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart;
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag;
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen;
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen;
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Hoe lang duurt het?

U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen afhalen. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl(externe link).

Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag afhalen.

Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.

Aanvullende informatie 

Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort. Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig. Als u van naam of geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Reizen met kinderen

Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders. Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van nederlandwereldwijd.nl(externe link) is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app(externe link) maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.