U wilt nu en in de toekomst prettig en veilig blijven wonen. Er zijn verschillende stappen die u zelf kunt nemen om uw woonsituatie te verbeteren.

Maak eerst een overzicht van handelingen die u zelfstandig kunt en handelingen waarmee u moeite heeft. Op de pagina over het zorgplan vindt u handige websites en vragenlijsten die u hierbij kunt gebruiken.

Hulp uit uw omgeving

Gesprekken met mensen uit uw omgeving kunnen helpen om uw wensen helder te krijgen: hoe woon ik het liefst, nu en in de toekomst? Daarnaast kunnen vrienden, familie of buren met u meedenken over uw situatie. Weten zij oplossingen voor handelingen die minder goed lukken? Misschien kunnen ze u alvast helpen bij het uitzoeken van woningaanpassingen.

Kijken naar oplossingen

Bij het in kaart brengen van uw situatie komt u er misschien achter dat u aanpassingen in huis nodig heeft of hulp bij dagelijkse taken. Of wellicht overweegt u om te verhuizen, bijvoorbeeld naar een woning met zorg in de buurt. Verschillende oplossingen zijn mogelijk:

  • Uw huis aanpassen of verbouwen: woningaanpassingen;
  • Verhuizen naar een geschikter huis: woningen en woonvormen;
  • Apparaten, deuren en gordijnen op afstand bedienen: huis automatiseren (domotica);
  • Een alarmknop nemen: personenalarmering;
  • Leren hoe u vallen kunt voorkomen: valpreventie;
  • Hulp bij het schoonhouden van uw huis: hulp bij het huishouden;
  • Een zinvolle invulling aan uw dag geven: dagbesteding.

Woonadvies

Een cliëntondersteuner of ouderenadviseur kan u adviseren over zelfstandig wonen. U kunt voor woonadvies ook terecht bij de MEE Woonwinkel of het Sociaal Team van de gemeente.

Cliëntondersteuning

Voor informatie en advies kunt u gebruik maken van cliëntondersteuning. Een onafhankelijke cliëntondersteuner kan samen met u uitzoeken waar de problemen zitten op het gebied van zelfstandig wonen en mogelijke oplossingen met u in kaart brengen.

Ouderenadvies

Ouderenadviseurs weten veel van zelfstandig wonen en van andere woonvormen voor senioren. Zij kunnen met u meedenken en u wegwijs maken in het hulpaanbod. Een ouderenadviseur kan u bijvoorbeeld meer vertellen over woningaanpassingen en hulpmiddelen waarmee u veilig kunt blijven wonen.

OuderenOmbudsman

De OuderenOmbudsman (initiatief van het Nationaal Ouderenfonds) wijst u de weg naar de juiste regelingen en instanties. De OuderenOmbudsman is er voor concrete vragen en knelpunten.
U kunt op werkdagen bellen van 9.00 uur 's ochtends tot 5.00 uur ’s middags via (0800) 1325 (gratis).

MEE Woonwinkel

Mensen met een beperking of chronische ziekte kunnen terecht bij de MEE Woonwinkel. MEE geeft woonadvies. Een medewerker van MEE bespreekt met u welke woonvorm bij u zou passen en bekijkt samen met u het aanbod.

Woningcorporatie

Woont u in een huurwoning, dan kunt u eens om advies vragen bij uw woningcorporatie. Misschien heeft uw woningcorporatie wel (digitale) informatie over langer zelfstandig wonen in een huurwoning. Sommige corporaties of andere grote woningverhuurders hebben een woonadviseur in dienst, soms in samenwerking met een welzijnsorganisatie. Zo'n woonadviseur helpt mensen die vragen hebben over zelfstandig wonen.

Advies van de gemeente

Wilt u weten hoe de gemeente u kan helpen om langer zelfstandig thuis te wonen? Dan kunt u contact opnemen met het Sociaal Team. De medewerker van het Sociaal Team helpt u uw situatie in kaart brengen en denkt met u mee over oplossingen.

Hulp aan huis

Zijn er dagelijkse dingen die u niet meer zelf kunt? Dan kunt u op verschillende manieren hulp regelen.

Huishoudelijke hulp

Zoekt u iemand die kan helpen in huis, dan heeft u verschillende mogelijkheden:

Gemak aan huis

Veel bedrijven kunnen bij u aan huis komen. Denk maar eens aan:

  • boodschappen thuis laten bezorgen;
  • kapper aan huis;
  • pedicure aan huis;
  • bibliotheek aan huis;
  • een opticien of audicien aan huis;
  • ergotherapie of fysiotherapie aan huis;
  • thuis kleding passen en aanschaffen;
  • een wasserette die de vuile was ophaalt en schoon weer thuisbezorgt;
  • computerreparatie aan huis.

Klushulp of tuinman

Voor het onderhoud van uw huis en tuin kunt u ook iemand inschakelen. Bijvoorbeeld een:

  • vrijwillige klusser;
  • klussendienst;
  • tuinman.

Maaltijdservice

U kunt een maaltijdservice nemen. U krijg dan uw maaltijd thuisbezorgd. Sommige zorginstellingen hebben ook een restaurant waar u kunt aanschuiven. 

Verzorging en verpleging

Als het nodig is, kan een verzorgende u helpen bij het wassen, douchen, aankleden en haar verzorgen. Zo nodig helpt een verpleegkundige u ook met medicatie en wondverzorging. Dit valt onder de wijkverpleging.

Als u geen verder geen medische zorg nodig heeft, maar wel hulp bij de persoonlijke verzorging, kan hiervoor begeleiding worden ingezet. Dit heet begeleiding bij verzorging.

Huis automatiseren: langer zelfstandig in een slim huis

Technologie in huis kan u helpen om langer zelfstandig te blijven wonen. Bijvoorbeeld het licht dat automatisch aangaat als u de deur opent. Of gordijnen die u met een afstandsbediening kunt opendoen. Dit soort huistechnologie heet ook wel domotica. Huizen die zijn ingericht met veel domotica worden 'smart homes' of intelligente woningen genoemd.

Met domotica worden wonen, zorgen en allerlei huishoudelijke taken gemakkelijker gemaakt. Ook kunt u uw huis hiermee veiliger maken.

Hoe regel ik het?

Er zijn verschillende organisaties die dit soort huistechniek aanbieden. U kunt met uw zorgverzekeraar contact opnemen om te vragen welke domoticavoorzieningen worden vergoed. U kunt ook eens op de Hulpmiddelenwijzer kijken naar voorbeelden van domotica waarmee u uw woning kunt bedienen en meer informatie over mogelijke vergoedingen. Op deze hulpmiddelenwijzer vindt u ook een overzicht van domotica-toepassingen voor veiliger wonen.

Personenalarmering

Personenalarmering is een middel om de buren, familie of professionele hulp te waarschuwen. U krijgt een apparaatje waarmee u een meldpost kunt bereiken. Dat kan een knop in huis zijn, maar ook een zendertje aan een koord om uw nek of pols.

Hoe werkt het?

Met één druk op de knop waarschuwt u de meldpost. Er komt dan zo snel mogelijk iemand bij u langs. Die persoon kan bijvoorbeeld een bekende of een familielid zijn. Maar het kan ook een verpleegkundige zijn van de thuiszorg of van een verzorgingshuis bij u in de buurt.

Hoe regel ik het?

Er zijn verschillende aanbieders van personenalarmering en diverse manieren om het te regelen:

  • Via een thuiszorgorganisatie;
  • Via het servicepakket van een woningstichting of woonzorgcentrum;
  • Via uw zorgverzekeraar.

Afhankelijk van uw situatie en uw type zorgverzekering worden de kosten vergoed. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen wat de mogelijkheden zijn.

Stimuleringslening Duurzaam Thuis

De Stimuleringslening Duurzaam Thuis is een lening die u kunt gebruiken om aanpassingen aan uw woning te betalen.