Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’.

De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van uw bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op uw telefoon verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met uw betaalrekening of bankaccount en vraagt u om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privégegevens of inloggegevens.

De oplichter kan zich ook voordoen als medewerker van andere belangrijke organisaties of als medewerker van een helpdesk. Zij proberen u te overtuigen om direct geld over te maken of ze proberen belangrijke informatie bij u los te krijgen zoals uw inloggegevens, pincodes of beveiligingscodes. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot uw computer.

LET OP: Banken en andere organisaties zullen NOOIT om dit soort informatie/persoonlijke inloggegevens vragen.

Wat kunt u zelf doen?

  • Let op: Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening;
  • Let op: Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens;
  • Vertrouwt u het niet helemaal? Verbreek de verbinding;
  • Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.

Bent u toch slachtoffer geworden?

  • Meld het onmiddellijk bij uw bank;
  • Doe altijd aangifte bij de politie;
  • Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden via de website van Fraudehelpdesk.nl(externe link)

Meer informatie en tips

Kijk voor meer tips over veilig internetten op Veiliginternetten.nl(externe link). En voor meer informatie over veilig bankieren op Veiligbankieren.nl(externe link).