Wat is het?

Het gemeentearchief bewaart allerlei geschreven stukken, kaarten, foto's en krantenknipsels. In het gemeentearchief kunt u informatie vinden over:

  • de geschiedenis van uw familie (stamboomonderzoek);
  • een woonhuis of bedrijf;
  • een buurt of wijk;
  • de gemeente zelf.

Het gemeentearchief van de gemeente Bergen is een historisch documentatiecentrum in de breedste zin van het woord, waarin geschreven stukken vanaf 1600 liggen opgeslagen. De eerste akten van de burgerlijke stand dateren uit 1798 en de oudste bevolkingsregisters uit 1850.

Wat moet ik doen?

  • Maak een afspraak. Geef daarbij duidelijk aan welke informatie u zoekt.
  • Voor gegevens ouder dan twintig jaar kunt u het beste terecht bij het streekarchief of een Regionaal Historisch Centrum (RHC) in uw provincie.

Stamboomonderzoek

De gemeente bewaart alleen informatie uit registraties van de gemeente zelf. Daarom kan het zijn dat u informatie voor stamboomonderzoek bij meerdere gemeenten moet zoeken. U kunt dit als volgt doen:

  • U gaat naar de gemeente waar u informatie van wilt.
  • Als sommige gegevens moeten worden opgezocht in het gemeentelijk archief, dan kan de gemeente uw aanvraag doorsturen.
  • U kunt ook terecht bij het Nationaal Archief.

Afspraak maken

Afspraak maken

Telefoon: (0485) 34 83 83 of 14 04 85